Musica Reservata
Vrijdag, 18 april 2008, 20.15 uur
Oud Katholieke kerk, Juffrouw Idastraat 13, Den Haag
(kaart)
Toegang: uw gift
Zaterdag, 19 april 2008, 20.15 uur
Eendrachtskapel, Eendrachtsstraat 95, Rotterdam
(kaart)
Toegang: uw gift
Twintig jaar geleden werd de Stichting Koorprojecten Rotterdam opgericht – de moeder van Cappella Gabrieli – en dat vieren we dit hele seizoen.
Ditmaal nemen we u mee naar het laboratorium van de muziek. In de Prophetiæ sibyllarum onderzoekt Lassus (1532-1594) langs welke toonsoorten hij een compositie kan sturen zonder ongelukken te maken. Lassus kreeg in 1556 een uitnodiging om als zanger te gaan werken bij Albrecht V van Beieren. Vanaf 1563 tot zijn dood in 1594 was hij kapelmeester aan het Beierse hof. De partituur van de Sibyllijnse profetieën dateert van kort na zijn aankomst in München. In 1551 hadden twee theoretici een fel debat gevoerd over de chromatiek in de muziek. Lassus stond aan de radicale kant, en tast de grenzen af in zijn toonzetting van de mystieke voorspellingen.
Als de sibyllen van Lassus een woest langs de toonsoorten kolkende bergbeek is, is het Requiem van Clemens een spiegelglad en diep meer. Jacobus Clemens (1510-1556) werd geboren in Middelburg en noemde zich ‘non papa’ om verwarring te voorkomen met de dichter Jacobus Papa; ook de paus heette toen Clemens.
Darius Milhaud (1892-1974) stamt uit een joods geslacht uit Zuid-Frankrijk. Toen de tweede wereldoorlog uitbrak, verhuisde hij naar de Verenigde Staten, waar hij voor benedictijner monniken in Oregon Trois psaumes de David schreef. Daarin wisselen Gregoriaans en moderne muziek van een grote expressie elkaar af.
Een kort (maar heftig) stuk van Karlheinz Stockhausen (1928-2007) completeert het programma.
Programma
Karlheinz Stockhausen (1928-2007):
choral
Darius Milhaud (1892-1974):
Trois psaumes de David
Lassus (1532-1594):
Prophetiæ sibyllarum
Clemens non Papa (1510-1556):
Requiem