Geschiedenis van het koor

Meer dan 25 jaar geleden werd de Stichting Koorprojecten Rotterdam opgericht. Het idee om koormuziek in een paar maanden in te studeren en uit te voeren met een groep zangers die per project werd samengesteld, was in 1987 nog niet wijdverbreid. Het Rotterdamse initiatief voor koorprojecten was een van de eerste in Nederland.

In de loop der jaren zongen de Rotterdamse projectkoren bijzondere concerten. Palestrina, Tallis, Byrd, Schütz, Monteverdi en Bach zijn namen die regelmatig op het programma stonden, maar het koor zong ook moderner repertoire (Debussy, Schönberg, Poulenc, Britten). De Rotterdamse koorprojecten maakten vier cd’s, met onder meer muziek van Palestrina, Purcell (Dido and Aeneas) en de uitgebreide Bachfamilie. In 1992 bracht het koor een cd uit met werk van Hendrik Andriessen. Koningin Beatrix gebruikte die als begeleidende muziek bij haar kersttoespraak. De koorprojecten vierden hun tienjarig bestaan met een mis en de Mariavespers van Monteverdi en met Jephte van Carissimi.

Vanaf het begin was Maarten Michielsen de dirigent. Hij nodigde regelmatig specialisten uit die het koor verder konden brengen. Andrew Parrott, David Wulstan, Frans Moonen, Harry van der Kamp en Jan Bogaarts werkten niet alleen met veel kennis van zaken, maar ook met groot enthousiasme met het koor.

Na dertien jaar was de projectformule wel ongeveer uitgewerkt. Het werd steeds lastiger om voldoende zangers van kwaliteit bij elkaar te brengen en bij de kern van het koor groeide de behoefte om op regelmatige basis te schaven en polijsten aan een gemeenschappelijke klank, te werken aan veeleisend repertoire en om dieper door te dringen in de gezongen muziek.

Om die reden is Cappella Gabrieli opgezet: een wekelijks repeterend koor met ervaren zangers dat als de muziek erom vraagt wordt uitgebreid. In 2000 gaf het koor zijn eerste concert. Daarna volgden programma’s met veel polyfone muziek uit renaissance en barok, maar ook met twintigste-eeuwse stukken. Cappella Gabrieli zong werk van Johann Sebastian Bach (Hohe Messe, vierde Lutherse mis), cantates (Buxtehude, Bach, Telemann), Britten en Lassus (Lagrime di San Pietro).

In september 2004 begeleidde Uwe Gronostay, jarenlang dirigent bij het Nederlands Kamerkoor, Cappella Gabrieli als gastdirigent van het programma Berlijn 1875-1950 (Becker, Distler, Eisler, Pepping). Koor en dirigent mochten elkaar graag. Een jaar later ging het koor bij hem op bezoek in Berlijn, waar het ook een concert gaf.

Een bijzonder project is het initiatief om de incompleet overgeleverde zes- en zevenstemmige motetten van Carlo Gesualdo te completeren en uit te voeren. Theo Verbey, Joop Voorn en Henri Broeren, drie Nederlandse componisten van nu, vulden op hun eigen wijs de ontbrekende stemmen (bas en tweede sopraan) aan.

Cappella Gabrieli is gespecialiseerd in renaissance en barok (Bach, Palestrina, Tallis, Lassus, Gesualdo), maar maakt graag uitstapjes naar oudere (Machaut) en nieuwere muziek (Britten, Schönberg, Distler).

Dirigent | Geschiedenis | Artikelen