Cappella Gabrieli zingt over rust en passie

Concert: vrijdag 17 maart 2006, 20.15 uur, Gothische Zaal, Raad van State Paleisstraat 1, Den Haag. Entree €7,- / €5,50

Op 17 maart treedt Cappella Gabrieli op in Den Haag. Op een bijzondere locatie en met bijzondere stukken, waarvan de ouste en de jongste precies vierhonderd jaar in leeftijd verschillen: het Requiem (1551) van Palestrina en Die Passion Jesu Christi nach dem Evangelisten Marcus (1951) van de Duitse componist Hans Friedrich Micheelsen.

Foto: Wim Voorham, 17 maart 2006

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594) schreef niet minder dan 104 missen en maar één requiem. En juist dat gaan we zingen. Daarvoor ging hij, zoals gebruikelijk in die tijd, uit van het Gregoriaans.

Zijn werk gold destijds als voorbeeldig: zó moest de muziek zijn bij de Rooms-Katholieke eredienst. De tekst was verstaanbaar, in de muziek klonken geen olijke verwijzingen naar wereldlijke liedjes of andere dissonanten die de aandacht maar van de boodschap zouden afleiden en het oor alleen een ‘hol genoegen zouden verschaffen’. Dat stond schoonheid en emotie gelukkig niet in de weg.

Foto: Wim Voorham, 17 maart 2006

Een maand voor pasen komt Cappella Gabrieli met een ongebruikelijke passie: de Marcuspassie van Micheelsen. Hans Friedrich Micheelsen (1902-1973) is een van de twintigste-eeuwse Duitse componisten die probeerden vernieuwingen door te voeren in de protestantse kerkmuziek. Hij past daarmee in de traditie van Hugo Distler en Ernst Pepping. In de expressieve koorpassages maakt Micheelsen dankbaar gebruik van opwinding, opstootjes en conflicten; zo speelt het koor de rol van volk, schriftgeleerden, soldaten, spotters en discipelen.

De bezoekers van de Gothische Zaal pikken ook wat mee van het Grote Cappella Gabrieliproject: de voltooiing van de zes- en zevenstemmige Sacrae Cantiones van Don Carlo Gesualdo da Venosa (1560-1613). Omdat er twee stemmenboekjes vermist zijn, hebben we Nederlandse componisten gevraagd de motetten te completeren met een sextus- (tweede sopraan) en een bassuspartij. Theo Verbeij, Joop Voorn en Henri Broeren hebben er ieder op hun eigen manier voor gezorgd dat we deze bijzondere muziek kunnen uitvoeren.

Het vierde stuk van de avond is de Litania Lauretana van Claudio Monteverdi, een compact, expressief werk in de stijl van de Mariavespers. Tot bij het concert, hopen we.

Tekst: Dick van Teylingen.

Programma

Claudio Monteverdi (1567-1643):
Litania Loretana

Hans Friedrich Micheelsen (1902-1973):
Die Passion Jesu Christi nach dem Evangelisten Markus (1951)

Don Carlo Gesualdo da Venosa (1560-1613):
Sacrae cantiones per sei voci (1603)

  1. Verba mea (sextus en bassus: Joop Voorn)
  2. Ave sanctissima (sextus en bassus: Henri Broeren)
  3. Veni sponsa Christi (sextus en bassus: Theo Verbey)

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594):
Requiem (1551)

  1. Introitus (gregoriaans)
  2. Kyrie
  3. Tractus Absolve Domine (gregoriaans)
  4. Offertorium
  5. Sanctus
  6. Benedictus
  7. Agnus Dei (1, 2 en 3)
  8. Communio Lux aeterna (gregoriaans)